Torstai-aamuna 30.6 keräännyimme Vaasan satamaan 14 pyörän ja 19 hlön voimin. Määränpäänä MC tapahtuma Norgestreffet2016 Rognanissa.
Tunnelma oli jännittynyt ja odotusta täynnä. Mitä kaikkea tämä matka meille tuokaan…
Suurin osa meistä tunsi toisemme jo entuudestaan, mutta muutama uusikin kasvo tälle reissulle saatiin mukaan.

Laivaan ajettiin kahdessa erässä motopaikkojen ollessa eri kansilla. Pyörät kiinnitettiin ja laiva lähti puolisen tuntia myöhässä.
Merimatka tuntui kestävän ikuisuuden, kun odotti pääsevän tien päälle. Aika oli kuitenkin hyödynnettävä ja ruokailut hoidettiin siellä.
Vihdoin maissa, letka kasaan ja menoksi. Ensimmäisen kerran pysähdyimme pukemaan sadevaatteita, kun jo hetki ajettuamme alkoi satamaan vettä.
Tauko oli kuitenkin pieni ja pääsimme jatkamaan kohti Skelleftea, jossa tankkasimme ja hetken jaloittelimme.

Skelleften liikenneruuhkien jälkeen matka alkoi taittua paremmalla vauhdilla. Tie oli kohtalaisen suoraa ja helppoa ajaa. Jokunen poro nähtiin matkalla.
Seuraavana pysähdyimmekin Arvidsjouriin, jossa söimme todella maukkaita ruokia Rolles Krog nimisessä ravintolassa.
Myös pyörät vaativat tankkauksen ennen matkan jatkumista.
Seuraavaksi pysähdyimme vielä kerran tankkaamisen ja jaloittelun merkeissä Jäkkviikissä. Norjan rajan tuntumassa alkoi maisemat todellakin muuttumaan.
Tie oli ollut aikaisemmin suht tasaista ja suoraa, mutta nyt ei tosiaankaan enään. Vuoret nousivat ja mutkia riitti.
Kellon lähennellessä puolta yötä olimme vihdoin perillä Nordnes Camp leirintäalueella, jossa mökkimme sijaitsivat.
Uni tuli helposti kun takanamme oli ajoa n 570 km.

Perjantaina aamulla lähdimme pyörillä Norjatreffit tapahtumapaikalle n 16km.n päähän. Siellä olikin paljon pyöriä ja telttoja jo siihen aikaan.
Söimme aamupalan ja kiertelimme alueella aikamme katsellen ja kuvaten. Sade yllätti taas ja päätimme lähteä leiriimme takaisin.
Alkuillasta menimme bussilla takaisin treffialueelle. Söimme, seurustelimme ja nautimme musiikista, kunnes bussi haki meidät ”kotiin”.

Lauantai alkoi yhteisellä aamupalalla yhden mökkimme terassilla. Laukut pakattiin, mökit siivottiin ja jätimme majapaikkamme.
Lähdimme Geirin johdolla kiertoajelulle tutustumaan paremmin Norjan mutkateihin.
Ajoimme yli vuorien ja alas laaksojen sekä ihailimme toinen toista upeampia maisemia. Käsittämättömän kaunista.
Matkalla huvitti ja hidasti tiellä oleskelevat lampaat, karitsat imivät maitoa keskellä tietä.
Vuohet joita isona tokkana kulki tiellä ja jättivät hiukan erilaista päällystettä tien pintaan satojen metrien matkalle. Tarkkana sai olla ajaessa.
Pysähdyimme pari kertaa jaloittelemaan ja kuvaamaan. Saltstraumenin sillalta avautui todella huikea näky ympärille. Olimme aivan Norjanmeren rannalla.
Kahville pysähdyimme Fausken kylässä ja siitä useiden pitkien, jopa reilu 2km, koleiden tunneleiden jälkeen olimme taas treffialueella.
n 170 km ajelu oli uskomaton kokemus.
Syötyämme lähdimme haikein mielin Norjasta kohti Ruotsia ja viimeistä yöpaikkaamme Arvidsjourissa sijaitsevaa hostel Silvercross45.

Sunnuntaina matka alkoi klo 7. Aamiaisella pysähdyimme reilun 40 km.n päässä Glommerträskin Värdshus.
Jatkossa vauhti oli huomattavasti kovempi. Matka kohti Uumajaa n 280km ja kotia. Kävimme kerran tankilla ja jaloittelemassa.
Vasta sataman tuntumassa rauhoitumme kahville ja nauttimaan aurinkoisesta ilmasta.
Laivassa tunnelma oli ristiriitaista. Olisi ollut hienoa saada ajella pitempään Norjan maisemissa. Kilometrejä 4.pvässä kertyi lähes 1400.

On todella etuoikeutettu olo kuulua tällaiseen ryhmään ja päästä mukaan näihin reissuihin.
Iso kiitos Geir Sodal sekä Jan Timmerholm ja Nina Nordman kun hoiditte matkamme suunnittelut

Kiitos ja kumarrus jokaiselle mukana olleelle… Ootte ihania..

Ja kaikille muille..
Suosittelemme ehdottomasti Norjan maisemia ajeluihin. Se fiilis ja näkymät täytyy todellakin kokea itse, niitä ei pysty kuvittelemaan.